Le premier vendredi du mois, les galeries
d’art du quartier The Exchange à
Winnipeg sont ouvertes au public
jusqu’à minuit. C’est grâce à Sara que nous avons décidé d’y aller, et je peux
dire que la sortie a été pas mal intéressante. Des cinq ou six galeries où nous
nous sommes arrêtées, the Gurevitch Art Studio a attiré mon attention, particulièrement l’œuvre d’une artiste
originaire de Saskatchewan, basée à Winnpeg. Sue Gordon – c’est son nom –
travaille des grandes toiles, où elle pense le rapport de l’homme au
paysage : l'horizon, le ciel, la terre, le vent, les prairies…
Son exposition, Far Country propose une représentation du
sentiment de « manque ». Longing,
en anglais. « Qu’est-ce qui nous manque ? Ou qui ? Pourquoi ? Comment se
vit ce manque ? ». Des questions que l’artiste (se) pose dans ses
tableaux pour aller chercher la nature. Le paysage des prairies - qui fait figure de constante, de point d'espoir - semble « apporter »
des réponses conscientes et inconscientes, là où le monde et les hommes peuvent être
décevants.
The
artist’s statement parle
avec pertinence de ce projet :
“As I grew up on a farm in Saskatchewan, I
have always been drawn to the horizon. In my work the horizon has often been
used as a metaphor for hope and longing – a thin band of light on the edge of a
bleak prairie. However, the older I get my ability to hope and the things that
I long for have changed. The world is a dark place, and there have been seasons
of life that have been difficult. Many of the horizons I now point are obscure,
as I feel I am unable to see things with the clarity I once had.
I often think of the concept of ‘longing’. I
am interested in the things we long for, and the ways in which we long. With the
recent advent of sites such as Tumblr and Pinterest, there are thousands of
people trying to derive meaning, significance, or a sense of beauty by
scrolling through an apparently endless number of lifestyle images. As these
sites are often about what is novel, they make me uneasy. Perhaps this is why I
return again and again to the land, to the sky, and to the weather. They are
constants in my life through which I can reflect on memories of the past, on an
imperfect present, and on longings for the future.
True longing is a complex experience. To
long for ‘something more’. ‘Far Country’ is where we have to feel incomplete
and unsatisfied. Longing involves both positive and negative feelings. This
ambivalence is something I hope my work communicates”.
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